Vi älskar alla ljudet av ett perfekt inställt avgassystem. Och rätt eftermarknadsavgassystem kan få en tråkig motorcykel att plötsligt se ut och låta fantastiskt. Men vad mer kan eftermarknadsavgasrör göra för din hoj och vad behöver du veta innan du köper?
Det finns flera anledningar till varför du skulle vilja byta ut dina nuvarande avgasrör mot nya eftermarknadsrör. För det första kan eftermarknadsavgasrör ge dig fler hästkrafter och mer vridmoment. De kan också fördela kraften till flera av de lägre varvtalsområden, mellanvarvtalsområden eller högvarvtalsområden - eller hela varvtalsområdet. Allt beror på avgassystemets design.
En annan viktig faktor är vikten. Vanligtvis är originalavgassystem mycket tunga. Eftermarknadsavgassystem är mycket lättare, ger ett bättre ljud om de är utrustade med en annan ljuddämpare och förbättrar vanligtvis även bränsleekonomin förutom bara kraften.
Avgassystem består av ett grenrör, en kollektor, ett mellanrör och en ljuddämpare. Grenröret fästs direkt på cylinderhuvudet. Så om din hoj har två cylindrar kommer den att ha ett grenrör för varje cylinderhuvud. Dessa grenrör leder sedan till kollektorn och sedan till mellanröret. Mellanröret är just det - mellanröret mellan grenröret/kollektorn och ljuddämparen.
Det du bör tänka på när du köper ett nytt avgassystem är att din motor kommer att andas mycket bättre än standardmotorn. Men eftersom motorn nu kan andas bättre kommer det att förändra bränsle-/luftblandningen. Detta kan leda till att din hoj överhettas, vilket kan orsaka motorskador. Det är därför du måste antingen koppla om din ECU om din hoj är bränsleinsprutad eller få ny inställning om din hoj använder en förgasare.
Allt beror på vad du vill ha. Om allt du vill ha är bättre ljud och/eller lite mindre vikt på din hoj, då kan du helt enkelt köpa en ny slip-on-eftermarknadsljuddämpare. Fördelen med detta är att du inte behöver oroa dig för att ställa in din hoj. Men nackdelen är att det inte ger någon ökning av kraft eller prestanda.
På grund av deras kortare slagcykel är 2-taktsmotorer mycket kraftfullare än 4-taktsmotorer. Eftersom 2-taktsmotorer släpper igenom mycket mer bränsle och luft har de stora expansionskammare som tack vare deras konstruktion kan ge mer vridmoment, hästkrafter eller både och jämfört med originalutförandet. Expansionskammare bidrar till att öka mottrycket i cylinderns förbränningskammare där bränslet och luften antänds. Resultatet är mer kraft och effektivitet.
Rören i 4-taktsmotorns avgassystem är mindre i diameter eftersom mindre luft passerar igenom än i en 2-taktsmotor, men de har också mindre expansionskammare. På gatumotorcyklar med 4-taktsmotor läggs ibland katalysatorer till i mellanröret, och även sensorer.
Raka rör gör att mest luft kan passera genom avgassystemet, vilket innebär fler hästkrafter, men de erbjuder inte något mottryck. Vad detta innebär är mycket sämre bränsleekonomi och eftersom det inte finns något mottryck, mindre vridmoment. Vanligtvis är den enda gången raka rör används för dragracing. Men det är också mycket mer högljutt och inte lagligt för användning på allmän väg i de flesta länder.
Varje material har fördelar och nackdelar. Det är alltid en avvägning mellan vikt, värmebeständighet, hållbarhet och enkel tillverkning. Ibland används en kombination av dessa metaller i ett avgassystem.
Rostfritt stål: motstår värme och korrosion väl och är lätt att tillverka. Men det klarar inte lika bra av kontinuerliga värmecykler.
Mjukt stål: har hög hållbarhet och är det billigaste, men det är inte så värmebeständigt.
Keramiskt belagt stål: har hög värmebeständighet, är korrosionsbeständigt och mycket hållbart, men det kräver komplicerad tillverkning och är dyrt.
Aluminium: Mycket lätt, men svagt jämfört med de andra metallerna.
Titan: Mycket starkt, extremt hög hållbarhet och mycket lätt, men det är svårt att tillverka vilket innebär en mycket högre kostnad.
Andra material som kan användas är krom och kolfiber.