Det finns två huvudskäl till att byta ut din bromsskiva: ersättning som en del av underhåll och uppgradering. För det första blir skivorna med tiden tunnare, och när de överskrider tillverkarens slitagetolerans är det dags att leta efter en ersättning. För det andra kan skivorna deformeras av de höga temperaturer som genereras av kraftiga inbromsningar.
Ersättningsskivor har därför exakt samma specifikationer som OEM-delar (Original Equipment Manufacturer). Oavsett om en bromsskiva är sliten eller inte kan du dock uppgradera den när som helst. Detta är ett utmärkt sätt att öka bromsarnas bromskraft och din motorcykels totala prestanda.
En bromsskiva med högre prestanda har också flera fördelar som sträcker sig längre än till enbart bromskraft. Dessa skivor är mycket lättare, vilket sparar på den ofjädrade vikten. Dessutom leder deras invecklade mönster bort värme och smuts snabbare.
Även om viktbesparingen för en uppgraderad skiva kanske inte är uppenbar, kommer din motorcykels fjädring att tacka dig eftersom den reagerar snabbare vid kompression och återgång. Du kommer också att kunna bromsa med bara två fingrar i stället för med hela handen, vilket ger dig bättre kontroll över din motorcykel.
Sist och särskilt viktigt för konkurrenskraftiga crossförare är förmågan att bromsa senare. Denna taktik innebär att du är först in i kurvan och väljer den bästa svängen medan alla andra får käka ditt grussprut.
Fram- och bakskivor är likadana när det gäller material och mönster, oavsett om det rör sig om varierande kvaliteter av härdat stål eller aluminium av flygplanskvalitet. Den bakre bromsskivan tenderar också att vara lite mindre då den främre skivan slits snabbare.
Du kanske också märker att vissa bromsskivor har olika inre och yttre ringar. Denna skillnad innebär att den yttre ringen är i härdat stål för att hålla länge samtidigt som den inre ringen ofta är av högkvalitativt aluminium för att vara lätt.
En annan sak att tänka på när man byter ut en bromsskiva är att använda nya fästskruvar. Det är inte rekommenderat att använda de tidigare bromsbeläggen, eftersom de kanske inte längre har en jämn slityta.
När du söker på 24MX efter en främre eller bakre bromsskiva kan du också se termer som fast, flytande eller överdimensionerad.
De två första termerna hänvisar till den typ av bromsskiva som används; en fast skiva har sitt bromsok monterad på gaffelbenet och har kolvar på båda sidor av skivan. En flytande bromsskiva har ett bromok med kolvar på endast en sida av bromsskivan. Dess utformning gör att bromsbelägget kan hålla kontakten med skivan på ett mer konsekvent sätt.
En överdimensionerad skiva är en bromsskiva som är större än originalskivan. Fördelen med en överdimensionerad skiva är den märkbara ökningen av bromsprestanda. Var dock medveten om att det behövs en adapterplatta för att ge extra utrymme till originaloket.