Förutom sin uppenbara roll som en viktig del av drivlinan är bakdrevet också ett viktigt visuellt inslag för bakhjulet. Bakdrev finns därför tillgängliga i en rad utmärkande ytbehandlingar och färger. Men oroa dig inte, det är inte bara utseendet som räknas.
Bakdrev kan köpas i tre olika typer av material. Dessa är härdat stål, aluminium och en kombination av de två, så kallade interlink-drev.
Härdat stål: Detta material är det vanligaste för bakdrev. Precis som för de mycket mindre framdreven har bakdreven av härdat stål små variationer i sammansättning och härdningsteknik.
Dessa skillnader, särskilt när det gäller stål av högre kvalitet, leder till en längre livslängd för dreven, vilket återspeglas i deras pris. Dessutom skiljer sig bakdreven åt eftersom de aldrig lämnas "blanka". Med andra ord genomgår alla bakdrev en kraftig bearbetning för att skapa ett enhetligt hålmönster runt den inre kugghjulsomkretsen.
Tillverkarna skapar dessa mönster främst för att spara vikt, eftersom extra vikt ökar motståndet, vilket i sin tur innebär att motorn måste arbeta hårdare. I verkligheten kan fördelarna i vikt och motstånd från den här bearbetningen vara minimal, men eftersom det i tävling kan skilja hundradelar mellan vinst och förlust kan varje liten viktbesparing hjälpa dig.
Aluminiumdrev: Den här typen av bakdrev är ganska sällsynt men finns i 24MX-sortimentet. Dessa drev är det ultimata sättet att spara vikt på.
Bakdrev i aluminium, även om de är tillverkade av flygplansaluminium, slits snabbare än härdat stål. Eftersom stål har upp till 200 % högre densitet än aluminium är viktbesparingarna uppenbara. Dessutom är högpresterande komponenter viktiga för tävlingsförare.
Interlink-drev: Dessa drev, som också kallas twin-ring, består av en yttre del av härdat stål i kombination med en innerring av aluminium.
Denna kombination ger det bästa av två världar och upp till tre gånger så lång livslängd som ett drev helt i aluminium. Kombinationens lätta innerring innebär också att du vid kan uppnå en viktbesparing på cirka 70 % jämfört med dess motsvarighet i stål.